Mengembangkan Bakat Menulis Siswa SMK: Strategi Inovatif Untuk Menjadi Penulis Cerpen Yang Handal
DOI:
https://doi.org/10.55606/protasis.v2i1.94Keywords:
Developing, Talent, Writing, Vocational High School Students, Short StoryAbstract
This study aims to determine the ways to develop short story writing skills of vocational high school students, the factors causing the lack of such skills, innovative and effective strategies to be applied, the effectiveness of applying such strategies, and the benefits that students can obtain in developing their short story writing skills. The research method used is qualitative research with data collection techniques through interviews, observations, and literature review. The results show that factors such as lack of motivation, limited vocabulary, and lack of understanding of short story structure can cause the lack of short story writing skills among vocational high school students. Innovative and effective strategies that can be applied include the use of visual and audio media, vocabulary development, and short story writing techniques application. The implementation of these strategies is effective in improving short story writing skills of vocational high school students and can provide benefits in developing critical thinking skills, creativity, as well as improving language and literacy skills of students.
References
Ardiyanto, D., & Wulandari, D. (2020). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Kemampuan Menulis Cerpen Siswa SMK. Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa dan Sastra, 3(2), 84-92. doi: 10.31004/jipbs.v3i2.325.
Azwar, S. (2018). Pendidikan di Indonesia: Tantangan dan Harapan. Jurnal Pendidikan, 3(2), 45-52.
Christy, N. A. (2020). Revitalisasi pembelajaran bahasa dan sastra indonesia selama masa pandemi covid-19. Enggang: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, dan Budaya, 1(1), 1-15.
Fahrianur, F., Monica, R., Wawan, K., Misnawati, M., Nurachmana, A., Veniaty, S., & Ramadhan, I. Y. (2023). Implementasi Literasi di Sekolah Dasar. Journal of Student Research, 1(1), 102-113.
Halimah, H., Misnawati, M., Lestariningtyas, S. R., Mingvianita, Y., Sepmiatie, S., & Suryatini, R. I. (2023). Implementasi Pancasila Sebagai Entitas Dan Identitas Pendidikan Abad Ke-21 di SMAN 4 Palangka Raya. Cakrawala: Jurnal Pengabdian Masyarakat Global, 2(1), 119-133.
Khair, U., & Misnawati, M. (2022). Indonesian language teaching in elementary school: Cooperative learning model explicit type instructions chronological technique of events on narrative writing skills from interview texts. Linguistics and Culture Review, 6, 172-184.
Misnawati, M., Poerwadi, P., Cuesdeyeni, P., Wiyanto, M. S., Christy, N. A., Veniaty, S., ... & Rahmawati, S. (2022). Percepatan Produksi Karya Sastra Mahasiswa Program Permata Merdeka dengan Memanfaatan Voice Typing. Jurnal Ilmiah Kanderang Tingang, 13(1), 103-116.
.Misnawati, M. (2022). Kalimat Efektif dalam Laporan Kegiatan Relawan Demokrasi Relasi Berkebutuhan Khusus pada Pemilihan Gubernur dan Wakil Gubernur Kalimantan Tengah Tahun 2020. ENGGANG: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, dan Budaya, 2(2), 228-239.
Muliya, M. (2022). Penerapan Media Quizizz Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas X Busana 2. ENGGANG: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, dan Budaya, 3(1), 65-78.
Nursasi, R. & Handayani, S. (2021). Strategi Inovatif dan Efektif dalam Pembelajaran Menulis Cerpen. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 21(1), 11-19. doi: 10.17977/jpbs.v21i1.3702.
Perdana, I., & Misnawati, M. P. (2019). Cinta dan Bangga Berbahasa Indonesia di Perguruan Tinggi. SPASI MEDIA.
Poerwadi, P., Misnawati, M., & Sari, F. M. (2023). Literary Phenomenology in Ngaju Dayak Folklore. Journal of World Science, 2(2), 261-277.
Mulyatiningsih, E., & Rahmawati, I. (2020). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Kemampuan Menulis Cerpen Siswa SMK. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 9(2), 123-132. doi: 10.30596/jppk.v9i2.5299
Rokmana, R., Fitri, E. N., Andini, D. F., Misnawati, M., Nurachmana, A., Ramadhan, I. Y., & Veniaty, S. (2023). Peran Budaya Literasi Dalam Meningkatkan Minat Baca Peserta Didik di Sekolah Dasar. Journal of Student Research, 1(1), 129-140.
Romadhona, D. P. W., Norliana, N., Resnawati, R., Misnawati, M., Nurachmana, A., Christy, N. A., & Mingvianita, Y. (2023). Implementasi dan Problematika Gerakan Literasi di SD Negeri 2 Palangka. Journal of Student Research, 1(1), 114-128.
Sari, R. P., & Wijayanti, D. (2021). Strategi Inovatif dan Efektif dalam Meningkatkan Kemampuan Menulis Cerpen Siswa SMK. Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 7(1), 33-44. doi: 10.23887/jppbsi.v7i1.29217.
Smith, J. (2021). Landasan teori untuk penelitian tentang kemampuan menulis cerpen siswa SMK. Jurnal Pendidikan, 10(2), 50-65.
UNESCO. (2017). Literacy: Definition and Key Documents. Retrieved from https://en.unesco.org/themes/[literacy](poe://www.poe.com/_api/key_phrase?phrase=literacy&prompt=Tell%20me%20more%20about%20literacy.)/literacy-definition-and-key-documents
Wiyanto, M. S., Misnawati, M., & Dwiyanti, D. R. (2022). Penerapan Strategi Penolakan dalam Komunikasi Pembelajaran Bahasa Inggris antara Guru dan Siswa di SMK PGRI 1 Jombang. EDUKATIF: JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 4(2), 3076-3084.
Widayanti, I. R., & Sari, S. P. (2021). Improving Students’ Writing Ability Through Mind Mapping Strategy. Journal of English Language and Education, 7(2), 242-253.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Protasis: Jurnal Bahasa, Sastra, Budaya, dan Pengajarannya

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.