Pengaruh Metode Eja dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Pada Siswa Kelas Rendah

Authors

  • Azizah Cahyatul Universitas Negeri Padang
  • Restika Sari Universitas Negeri Padang
  • Tika Dwi Astari Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.55606/protasis.v3i1.154

Keywords:

Beginning Reading, Spelling Method

Abstract

You really need to pay attention to beginning reading because if basic learning is not strong or solid, it will cause difficulties when reading properly. This article describes the results of using the spelling method in improving beginning reading skills in lower grade students. This research uses qualitative research methods obtained from literature studies. According to several literature and research conducted regarding the use of spelling methods, there has been an increase in students' initial reading abilities, especially in lower grades. The use of the spelling method can be said to be very successful in improving students' initial reading abilities.

 

 

References

Anita, R. M., Wardiah, D., & Pratama, A. (2023). Keefektifan Metode Eja dan Metode SAS Berdasarkan Minat Belajar dalam Pembelajaran Keterampilan Membaca. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(2), 9877-9888.

Aprilentina, Fahrurrozi, Miftahulkhairah, A. & Jatu, W. W. (2020). Penggunaan Metode Circ Pada Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa. Buana Pendidikan: Jurnal Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, 16(30), 173-182

Ibrahim, E., & Irawan, I. (2021). Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Melalui Metode Eja Pada Siswa Kelas Ii Sd Negeri Sirongo-Folaraha Kota Tidore Kepulauan. JURNAL DODOTO, 2(02), 19-27.

Islamy, A. N. (2023). Penerapan Metode Eja Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Siswa Kelas 1 MI Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia di MI Miftahul Huda Kota Tasikmalaya. Asatidzuna| Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 3(1), 144-156.

Karmila, M. D. (2018). Efektivitas Metode Eja Terhadap Kemampuan Membaca Permulaan pada Anak Berkesulitan Belajar Membaca Kelas I di SD N Bangunrejo 2 Yogyakarta. Widia Ortodidaktika, 7(7), 676-684.

Kholilah, M., Sapri, S., & Rambe, R. N. (2023). Pengaruh Metode Eja dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 8(4), 2787-2794.

Lebang, A. K., & Situru, R. S. (2016). Penerapan Metode Eja Melalui Model Picture And Picture untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa Kelas 1 SDN 126 Inpres Garampa’, Kecamatan Sangalla, Kabupaten Tana Toraja. Jurnal Keguruan dan Ilmu Pendidikan, 5(1), 65-74.

Ningsih, O. F., & Hasan, Y. (2019). Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Melalui Metode Eja bagi Anak Kesulitan Belajar Kelas V di SD Negeri 32 Kuranji Padang. Jurnal Penelitian Pendidikan Khusus, 7(2), 110-115.

Nurul Fauziah, S. (2023). Penerapan Metode Eja Terhadap Kemampuan Menulis Permulaan di Kelas I Sekolah Dasar Negeri No 104265 Lestari Dadi. ALACRITY: Journal of Education, 44-53.

Sabrin, N., & Ernawati, N. (2024). Upaya Meningkatkan Keterampilan Menulis Siswa Melalui Metode EJA di Kelas Rendah. PUSTAKA: Jurnal Bahasa dan Pendidikan, 4(2), 124-133.

StatSoft, Inc. (1997). Electronic Statistic Textbook. Tulsa OK., StatSoft Online. Available at: http://www.statsoft.com/textbook/stathome.html, diakses tanggal 27 Mei 2000.

Uliyanti, E. (2015). Peningkatan Kemampuan Membaca Permulaan Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Menggunakan Metode Eja Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 4(12).

Wahyuni, S., & Agustina, D. (2023). Analisis Keterampilan Membaca Peserta Didik Dengan Menggunakan Metode Eja Berdasarkan Jurnal Cendekia Pada Pembelajaran Tematik Kelas II SDN 07 Sikabu. Jurnal Riset Pendidikan Dasar Dan Karakter, 5(1).

Wijayanti, A. A. Z., Ertanti, D. W., & Zakaria, Z. (2023). Penerapan Metode Eja dalam Membaca Permulaan Siswa Kelas Rendah Madrasah Ibtidaiyah. JPMI: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 5(1), 12-23.

Published

2024-06-30

How to Cite

Azizah Cahyatul, Restika Sari, & Tika Dwi Astari. (2024). Pengaruh Metode Eja dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Pada Siswa Kelas Rendah. Protasis: Jurnal Bahasa, Sastra, Budaya, Dan Pengajarannya, 3(1), 197–206. https://doi.org/10.55606/protasis.v3i1.154

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.