Menerapkan Budaya Literasi Sejak Dini di Tingkat Pendidikan Taman Kanak-kanak
DOI:
https://doi.org/10.55606/protasis.v2i1.66Keywords:
Literacy, Especially Children, Digital Era, Reading InterestAbstract
This article aims to implement a culture of literacy to children starting from an early age. This is due to the rise of the digital era which makes people, especially children, choose to spend more time playing gadgets. Therefore, at this time there is a lot of degradation of insight and knowledge due to lack of motivation to familiarize themselves with reading literacy. If a culture of literacy is not applied from an early age, this will cause the possibility of interest in reading and writing for the next generation to be minimal or reduced. Therefore, an understanding of literacy culture from an early age needs to be instilled because at that age, the age of the child is stepping on the "golden age" or golden period, which ranges from when the child is 1 to 6.5 years old. At that time, children experience the development of growth and grow rapidly, so that to apply the culture of literacy methods, interest in reading or writing is easy to apply and easier to get used to.
References
Agustina, N., Sudradjat, R. T., & Isnaini, H. (2022). ANALISIS SEMIOTIKA PADA PUISI “DALAM DOA: II” KARYA SAPARDI DJOKO DAMONO. Parole: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 4(5).
Aminuddin. (1995). Stilistika: Pengantar Memahami Bahasa dalam Karya Sastra. Semarang: IKIP Semarang Press.
Depdikbud. (2015). KBBI Edisi V. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Helmi, A., Utari, W., Luthfiah, A., Putri, A. Y., & Barus, F. L. (2021). Metafora dalam Lirik Lagu "Mendarah" oleh Nadine Amizah. Jurnal Lingua Susastra, Vol. 2 No. 1 2021, 1-8.
Isnaini, H. (2022a). Citra Perempuan dalam Poster Film Horor Indonesia: Kajian Sastra Feminis. Dialektika: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Budaya, Volume 9, Nomor 2, 55-67.
Isnaini, H. (2022b). Semiotik-Hermeneutik pada Puisi "Perjalanan ke Langit" Karya Kuntowijoyo. Aksentuasi: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, STKIP Subang, Volume 3, Nomor 1, 20-30.
Nurhayati, R. (2019). Membangun Budaya Literasi Anak Usia Dini dalam Keluarga. Jurnal Pembangunan Masyarakat, 4(1), 79–88.
Sugianto. (2023). Mewujudkan Budaya Literasi Melalui Peningkatan Minat Baca Pada Usia Dini. Jpmi, 2(1).
Isnaini, H. (2022c). Suwung dan Metafora Ketuhanan pada Puisi "Dalam Diriku" Karya Sapardi Djoko Damono. Jurnal Telaga Bahasa: Balai Bahasa Gorontalo, Volume 10, Nomor 1, 22-31.
Isnaini, H. (2023). Semesta Sastra (Studi Ilmu Sastra): Pengantar Teori, Sejarah, dan Kritik. Bandung: CV Pustaka Humaniora.
Isnaini, H., Fauziya, D. S., & Ismayani, R. M. (2021). Membangun Literasi dan Kreativitas dengan Program Penyuluhan Literasi Berkelanjutan di Masa Pandemi Covid 19. Community Development Journal, Vol. 2, No. 3, 657-664.
Maulidah, T., Sukiyanto, S., Yuliana, I. F., & Rohmatul Lailia, N. F. (2021). Gerakan Literasi Dalam Upaya Meningkatkan Minat Baca Anak Usia 6-8 Tahun Di Masa Pandemi Covid-19. Community Engagement and Emergence Journal (CEEJ), 2(3), 128–136. https://doi.org/10.37385/ceej.v2i3.337
Nofri, O., & Hafifah, A. (2018). Analisis Perilaku Konsumen Dalam Melakukan Online Shopping Di Kota Makassar. Jurnal Minds: Manajemen Ide Dan Inspirasi, 5(1), 113–132. https://doi.org/10.24252/minds.v5i1.5054
Nurgiyantoro, B. (2017). Stilistika. Yogyakarta: UGM Press.
Palmer, R. E. (2005). Hermeneutika: Teori Baru Mengenai Interpretasi (D. Muhammad, Trans.). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Poespoprodjo, W. (2015). Hermeneutika. Bandung: Pustaka Setia.
Purwaningsih, L., Sudibyo, A., & Isnaini, H. (2023). Problematika pada Pembelajaran Apresiasi Sastra. Metonimia: Jurnal Sastra dan Pendidikan Kesusastraan, 1(2), 69-73.
Sunarti, S., Yusup, M., & Isnaini, H. (2022). NILAI-NILAI NASIONALISME PADA PUISI “DONGENG PAHLAWAN” KARYA WS. RENDRA. Parole: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 5(4), 253-260.
Supriyanto, T. (2011). Kajian Stilistika dalam Prosa. Yogyakarta: Elmatera.
Suryawin, P. C., Wijaya, M., & Isnaini, H. (2022). Tindak Tutur (Speech Act) dan Implikatur dalam Penggunaan Bahasa. Sinar Dunia: Jurnal Riset Sosial Humaniiora dan Ilmu Pendidikan, Volume 1, Nomor 3, 29-36.
Tresnawati, F., Yuliana, Y., & Isnaini, H. (2023). Problematika Pemahaman Teori Pembelajaran Sastra Bagi Siswa SMP dan SMA di Indonesia. Jurnal Humaniora Herisna Institute, 1(2), 29-37. Retrieved from http://herisna-institute.com/index.php/jhhi/article/view/10
Windusari, T., & Bahtiar, A. (2017). Menyelisik Gaya Bahasa dalam Kumpulan Puisi
Wiradharma, G., & WS, A. T. (2016). Metafora dalam Lirik Lagu Dangdut: Kajian Semantik Kognitif. Arkhais, Vol. 7, No. 1, 5-14.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Protasis: Jurnal Bahasa, Sastra, Budaya, dan Pengajarannya

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.