Implementasi Komunikasi Guru dalam Mengajar pada Anak Tunanetra

Authors

  • Belya Nadine Islamiyah Legiana Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • Nina Yuliana Universitas Sultan Ageng Tirtayasa

DOI:

https://doi.org/10.55606/protasis.v2i2.104

Keywords:

Communication, Blind, Self-Concept

Abstract

An abstranct is a brief summary of a research article, thesis, review, conference proceeding or any-depth analysis of a particular subject or disipline, and is often used to help the reader quickly ascertain the paper purposes. When used, an abstract always appears at the beginning of a manuscript orEngaging in communication within the realm of teaching and learning is fundamentally a social activity. It becomes particularly crucial for educators when guiding visually impaired students, necessitating the utilization of a variety of learning strategies that extend beyond the confines of sight within the classroom. To effectively achieve educational goals, teachers employ a myriad of methods to convey instructional materials. This research endeavors to scrutinize the communication strategies implemented by teachers while educating visually impaired children, delving into the intricate communication dynamics between educators and students. The study delves into the exploration of multimodal learning techniques employed by teachers to impart educational messages within the classroom setting. The results elucidate distinct phases within the learning strategies embraced by teachers, ranging from the cultivation of personal and intimate connections to the meticulous selection of teaching materials. The study sheds light on the application of multi-modal learning, encompassing auditory-kinesthetic, kinesthetic-visual, and audio-visual styles. Additionally, the research delineates stages pertaining to learning outcomes and the responses of teachers to their students.

 

 

References

Jurnal

Handoyo, R. R. (2022). Analisis Teori Belajar dalam Metode Pembelajaran Membaca Braille pada Anak Tunanetra. Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran, 5(1), 60–70. https://doi.org/10.30605/jsgp.5.1.2022.1616

Satria, R., Plb, J., Unp332, F., & Sattria, R. (2012). Meningkatkan Kemampuan Mengenal Huruf Braille Melalui Media Kartu Huruf Anak Tunanetra. http://ejournal.unp.ac.id/index.php/jupekhu

Wulandari, R. P., & Fauziah, K. (2020). TRANSFER PENGETAHUAN PENGAJAR TUNANETRA DI YAYASAN MITRA NETRA. BACA: JURNAL DOKUMENTASI DAN INFORMASI, 41(2), 227. https://doi.org/10.14203/j.baca.v41i2.543

Yanuar, D., Anisah, N., Sartika, M., & Maisarah, I. (n.d.). KOMUNIKASI ISLAM DALAM MEMBENTUK KONSEP DIRI MURID PENYANDANG TUNANETRA. http://jurnal.ar-raniry.ac.id/index.php/peurawi

Yudhiastuti, A., & Azizah, N. (2019). Pembelajaran Program Khusus Orientasi Mobilitas Bagi Peserta Didik Tunanetra di Sekolah Luar Biasa. PEMBELAJAR: Jurnal Ilmu Pendidikan, Keguruan, Dan Pembelajaran, 3(1), 1. https://doi.org/10.26858/pembelajar.v3i1.5778

Dokumen Paten

Penelitian Pendidikan Kebutuhan Khusus, J., & Ermayuni, A. (2019). Peranan Teman Sebaya dalam Orientasi dan Mobilitas Lingkungan Sekolah pada Siswa Tunanetra di SMKN 7 Padang.

Azmil, N., Santoso, A., Bimbingan, J., Islam, K., Dakwah, F., Sunan, I., & Surabaya, A. (2013). Bimbingan dan Konseling Islam dengan Media Braille dalam Meningkatkan Motivasi Diri pada Penyandang Tuna Netra Jurnal Bimbingan dan Konseling Islam (Vol. 03, Issue 02).

Dewi, H. I. (n.d.). copyright UPAYA ADJUSTMENT DAN ADAPTASI UNTUK MENGATASI EKSTERNALITAS RUANG NEGATIF.

Handayani, M., & Suriani, J. (n.d.). MODEL KOMUNIKASI GURU DAN MURID DI SEKOLAH LUAR BIASA PELITA HATI JALAN MERPATI SAKTI KECAMATAN TAMPAN PEKANBARU DALAM MEMBANGUN ASPEK KREATIVITAS.

Hayati, K. N. (n.d.). MODEL PEMBELAJARAN INKUIRI MENGGUNAKAN MEDIA AUDIO “CERMIN EMPAT SAHABAT” UNTUK PENDIDIKAN KARAKTER SISWA TUNANETRA Inquiry Learning Model by using Audio Media “Cermin Empat Sahabat” for Character Education of Blind Students.

MPd Suharsiwi, S. (n.d.). PENDIDIKAN ANAK BERKEBUTUHAN KHUSUS Penerbit CV Prima Print Penerbit CV Prima Print.

Pendidikan, J., & Konseling, D. (n.d.). Learning in Primary Education (Vol. 4).

Pendidikan, J. T., & Praptaningrum, A. (n.d.). PENERAPAN BAHAN AJAR AUDIO UNTUK ANAK TUNANETRA TINGKAT SMP DI INDONESIA.

Penelitian Pendidikan Kebutuhan Khusus, J., & Ermayuni, A. (2019). Peranan Teman Sebaya dalam Orientasi dan Mobilitas Lingkungan Sekolah pada Siswa Tunanetra di SMKN 7 Padang.

Primasari, W. (2014). Pengelolaan Kecemasan dan Ketidakpastian Diri Dalam Berkomunikasi Studi Kasus Mahasiswa Perantau UNISMA Bekasi. In Jurnal Ilmu Komunikasi (Vol. 12, Issue 1). halaman.

Raden, I., & Lampung, I. (2016). Pola Interaksi Guru dan Siswa Tunanetra SMPLB A Bina Insani Bandar Lampung Rany Widyastuti. In Jurnal Pendidikan Matematika (Vol. 7, Issue 2).

Referensi Elektronik:

Buku

MPd Suharsiwi, S. (n.d.). PENDIDIKAN ANAK BERKEBUTUHAN KHUSUS Penerbit CV Prima Print Penerbit CV Prima Print.

Pendidikan, J., & Konseling, D. (n.d.). Learning in Primary Education (Vol. 4).

Pendidikan, J. T., & Praptaningrum, A. (n.d.). PENERAPAN BAHAN AJAR AUDIO UNTUK ANAK TUNANETRA TINGKAT SMP DI INDONESIA.

Downloads

Published

2023-12-30

How to Cite

Belya Nadine Islamiyah Legiana, & Nina Yuliana. (2023). Implementasi Komunikasi Guru dalam Mengajar pada Anak Tunanetra. Protasis: Jurnal Bahasa, Sastra, Budaya, Dan Pengajarannya, 2(2), 114–131. https://doi.org/10.55606/protasis.v2i2.104

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.